Pages

Friday, January 29, 2010

Senteng itu senang, senteng itu bersih, senteng itu selamat =)


"weh, awat kaki seluar tu? Melake nk banjir ke?"

"hahahahaha, pehal ni? X cukup kain?"

"da mcm pak pandir da aku tgk ko ni..."


Hahahaha, mcm2 komen aku dapat bile org tgk kaki seluar aku. Yes, aku mmg selalu pakai senteng. Senteng di sini bermaksud kaki seluar atas buku lali tapi x sampai atas lutut. Hurm. Aku da banyak kasi alasan, tapi aku x penah explain secare mendalam. Klo la nk buat mcm tu, mau makan 2 3 jam. Hehe. So, di blog aku je le aku dapat terangkan dgn panjang lebar. So, here it goes! =)

  • Senteng itu senang.
  • Kenape? Senang nk semayang, senang nk langgar lopak. Senang nk garu bile gatal (haha) tapi the main point is, senang nk semayang. Nk amik wudhu x yah lipat2 dah. Nk semayang pun x yah lipat2 dah. Kite penah dgr, sape semayang tapi x singsing seluar adalah sombong. So, itulah point yg pertame.

  • Senteng itu bersih.
  • Salah satu syarat sah semayang ialah kite mesti suci dari najis. Lagipun, bile was-was, x sempurna la semayang tu. So, bile senteng, aku x perlu nk risau terseret itu ini. Nak2 plak taik anjing, x pasal2 kene samak. Lagi satu, seluar susah nk kotor. Klo da teseret je, mmg tebal le daki seluar tu. Lagipun, style grunge da lame org tinggal. Da xde da rambu2 kat seluar jeans. Aku pun sayang seluar aku, klo koyak, rugi aku beli mahal2. huhu

  • Senteng itu selamat
  • Okeh. Yang ni dari segi hukum. Part yg ni yg aku jarang explain, sbb selalu nye xde time. Basically, org lelaki Islam adalah dituntut untuk tidak mengisbalkan seluar. 'isbal' di sini bermaksud, menjatuhkan kaki seluar ataupun ape2 pakaian hingga ke bawah buku lali. Kenape? Senang. Nabi haramkan org lelaki Muslim utk melabuhkan seluar. "Barangsiapa yang menurunkan pakaiannya kerana sombong Allah tidak akan memandang kepada dirinya pada hari kiamat" – Hadis riwayat Al- Bukhari dari Ibnu Umar RA.
  • Okeh, tu untuk org yg sengaja turunkan sebab sombong. Klo x sombong plak? "Apa yang berada di bawah mata kaki berupa kain (sarung) maka tempatnya di neraka" –Hadis riwayat Al- Bukhari dari Abu Hurairah RA.
  • So, org yang sengaje jatuhkan seluar kerane sombong, Allah x pandang; klo x sombong, ape yg bawah buku lali, akan dibakar di neraka.
  • Kenape dikatekan sombong? Kite tgk plak sejarah org2 zaman dulu. Org Arab selalu jubahnye memang senteng, manakala org Rom ataupun raja2 ataupun pembesar2 yg kaye raye dan mewah, kain die meleret2.
  • Secare x sedar, bile kite tgk ade orang yg senteng, terus kite anggap, "kenape mamat ni, kolot nye stail die". Haha, bukan tu salah satu tindakan berupa kesombongan?
  • Dan, kenape, org yang pakai seluar pendek mcm boxer yang jelas2 bukak aurat, kite x penah nk tegor? Bahkan kite x kesah pun, sbb ramai yg pakai gitu. =p

Haha. Jelas? Di sini aku nk clearkan satu bende. Aku post bukan sebab aku kecik hati or ape2. Niat aku simply nk menerangkan ape yg x terang, bukan nk meluahkan perasaan. Jadi, selamat beramal! =)

2yang hensem juga cantik:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails