Pages

Wednesday, September 21, 2011

Sanggul

Bila lapar, aku akan kelebet kelebet cari makanan di celah celah almari dapur. Ada jumpa beberapa balang kuih raya yang setengah kosong dari isi kuih nya, dan aku catu satu persatu ke dalam perut aku. Sampai ke satu balang, aku pelik. Tak pernah aku tengok kuih ni, tapi bentuknya amat menarik. Terikat kemas, beralun cantik, satu persatu di gubah dengan begitu kemelayuan sekali.




Aku cuba rasa. Tawar tawar masin.

Ok takpe.

Try gigit kuat kuat. Liat benar kuih ni.

"Paksu tu mee sanggul la! Bukan kuih!" jerit anak buah aku.

"Mee sanggul ni ape?"


"Mee la. Sape tah kasi itu hari, suruh buat mee goreng. Wan takde tempat nak letak, tu yang die buh dalam balang kuih raya!"





Aih. Thank you very much...



Tak pernah aku dengar mee sanggul ni. Then aku bau bau balik, aku teringin nak tau apa rasa dia kalau dah masak. Maka, aku pun gi pusing pusing cari ingredients, dan terjumpa dua Mee Ruski perencah Soto.

Aku potong bawang, cili, tambah sikit cili boh, gula, kicap, dan semuanya aku tumis bersama perencah Mee Ruski tadi. Setelah itu aku masukkan mee sanggul bersama sama mee ruski, dan aku tambah dengan kasih sayang, persahabatan, keringat usaha dan peluh kegigihan.


Maka terjadi lah..........Mee Sanggul berperisa................................entah.


Aku testing testing, lazat. Lagi lembut dari mee kuning tapi lagi terasa dari mee maggi. Bukak tv siap siap channel Asian Food Channel, setting baik depan tv, tingkap biar bukak kasi angin hujan masuk, dan air nescafe tersedia di bancuh. Tengah nak suap je..........



"PAKSU NAK SIKIT!!!!!!!!"



Sambil dah ready dengan pinggan kecik dan sudu garfu beliau.

Aih. Thank you very much.....

T_T


But then, terer macam mana masak, sedap macam mana juadah, ada satu ingredient yang boleh buat masakan tu lagi sedap.







Bila kita berkongsi.


"paksu kalau tak habis kasi adik tau!!"

"amboi lawan tokey nih!"

1 yang hensem juga cantik:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails